MARKETING INTERNETOWY, SEO

Czym właściwie jest marketing szeptany (buzz marketing)?

Zapewne każdy z nas przekonał się o sile plotki. Niektóre są prawdziwe inne mijają się z prawdą. Mogą pomóc ale także zaszkodzić. Niezależnie od tego jaki mają charakter są nośnikiem informacji! Plotki a właściwie mechanizm ich wykorzystania został użyty również w marketingu internetowym i został nazwany Marketingiem szeptanym. Co to właściwie jest? Jakie są skutki korzystania z tricków marketingu plotki? 

Powszechnie wiadomo jak duży wpływ na nasze wybory zakupowe ma opinia naszego otoczenia. Chętniej kupujemy rzeczy czy korzystamy z usług firm, które zostały nam zarekomendowane przez znajomych czy rodzinę. Poczta pantoflowa wykorzystywana jest również w internecie, dzięki niej możliwość “przyciągnięcia klienta” jest coraz większa. Badania Nielsen – Global Trust in Advertising potwierdziły, że największym zaufaniem (aż 92%) darzymy rekomendacje najbliższego otoczenia. Nieco mniejszym opinie online, natomiast drastycznie spada zaufanie do pozostałych form reklam. 



Na czym dokładnie polega buzz marketing? 

Marketing szeptany, tak jak sama nazwa na to wskazuje, polega na szeptaniu o zaletach produktów, usług czy też marce w sposób nienachalny i naturalny. Może być prowadzony w sposób jawny, przez osobę będącą ambasadorem marki (np osobę publiczną). Natomiast, może być także prowadzony w sposób ukryty, po przez użytkowników, których konta często tworzone są tylko i wyłącznie na potrzeby buzz marketingu. 

Celem marketingu szeptanego jest wywołanie naturalnej rozmowy użytkowników zainteresowanych danym tematem. Dyskusja powinna być pobudzona w sposób niewymuszony i roznosić informacje na temat marki, produktów czy usług. Ważne jest, aby podczas udziału w dyskusji wywołać pozytywne opinie i reakcje konsumentów. Rolą marketingowców (osób wywołujących dyskusję) jest również  nawiązywanie więzi. Można to uczynić na przykład przez pomoc w problemach użytkowników związanych z danym tematem. Dzięki temu,  buduje się poczucie  odpowiedzialności i opieki firmy nad swoimi klientami. 



Działania marketingu szeptanego najczęściej prowadzone są na forach, blogach, stronach tematycznych czy portalach społecznościowych. Taki sposób działania – reklamy, buduje zaufanie i świadomość marki,  nie drażniąc klientów, bezpośrednim nakłanianiem do zakupu.Dodatkowo, firmy zamieszczają linki (wykorzystując element SEO) i prowokują do ruchu na stronach. Czy można zaliczyć to do marketingu szeptanego? Zapewne, natomiast należy uważać aby umiejętnie go stosować. Takie działania mogą okazać się szkodliwe, wywołując negatywne odczucia użytkowników. Może zostać także negatywnie ocenione przez Google jako nielegalny sposób do pozyskiwania linków. 

4 zasady marketingu szeptanego

1. Trzymaj się tematu – skoro masz sklep z odzieżą to celuj w blogi, fora o tej tematyce. Przecież nie znajdziesz pasjonatów mody na forach o budownictwie. 🙂 

2. Miej wyczucie – nie działaj nachalnie! Lepiej jest kontynuować dyskusje niż wrzucać linki w każdy post.

3. Zdobądź zaufanie – tworząc konto na forum i od razu wrzucając linki do strony firmy nic nie zdziałasz jedynie spalisz za sobą mosty. Użytkownicy mający historię, udzielający się w dyskusjach mają szanse na efektywne działania marketingu szeptanego. 

4. Bądź fair! – pod żadnym pozorem, nie krytykuj konkurencji i nie kłam.