BUSINESS, MARKETING INTERNETOWY, REKLAMA

AdWords Killer – czy konkurencja może wyklikać nasz budżet reklamowy w Google?

Przed uruchomieniem kampanii Google AdWords najczęściej zadawanym pytaniem jest to, czy konkurencja będzie mogła klikać w reklamy i tym samym zmniejszać nasz budżet? Odpowiedź jest niestety brutalnie prosta – tak! Nie można zatem zagwarantować, że nadużycia polegające na celowym klikaniu w reklamę AdWords się nie pojawią, natomiast istnieją sposoby i procedury, które pozwalają zminimalizować ich skutki i zbędne obciążenia budżetu.


Co na to Google?

Nieokreślona potęga algorytmów Google sprawia, że jak tylko wyszukiwarka wykryje, że osoba lub grupa internautów, kilka w reklamy tylko po ty by zaszkodzić reklamodawcy, to wyświetlanie reklam z danej kampanii dla tych osób zostaje wstrzymane, natomiast nam zwracane są wszystkie pieniądze za nieuczciwe kliknięcia. Zwrócone środki można ponownie wykorzystać w ramach swojego budżetu na reklamę w Google AdWords.

Od strony technicznej wygląda w ten sposób, że na danym koncie AdWords rejestrowany jet cały ruch, jaki odbywa się za pośrednictwem wyszukiwarki Google. Dzięki temu wychwytuje się również takie przekierowania na stronę, które są kwalifikowane jako nieprawidłowe. Należą do nich m.in. wejścia pojawiające się seriami, kliknięcia wykonywane z tego samego adresu IP itp.

Wiadomo jednak, iż każdy system ma swoje wady i luki, dlatego też warto skorzystać z możliwości zgłoszenia swojego konta do weryfikacji pod względem nieprawidłowych kliknięć, gdy sami zauważymy tego typu działania nieuczciwej konkurencji. Obecnie takie zgłoszenie możemy wykonywać raz na dwa miesiące. Aby skontaktować się z działem weryfikacji, należy przesłać formularz zgłoszeniowy dostępny w panelu Google AdWords. Po weryfikacji manualnej naszego zgłoszenia, zostajemy poinformowani jaka kwota zostanie zwrócona na nasze konto.


AdWords Killer

Najciekawszym przypadkiem nieuczciwej konkurencji jest wyłapana już parę lat temu oferta na jednym z portali aukcyjnych o barwnej nazwie ADWORDS KILLER. Kupując pakiet na wspomnianej aukcji, użytkownik miał otrzymać gwarancję wyklikania reklamy zamieszczonej w Google AdWords na wskazane słowa kluczowe. Sprzedawca zapewniał iż korzysta z zaawansowanych systemów, które omijają algorytmy wyszukiwarki i są praktycznie nie do wykrycia. Praktyka ta jest oczywiście w pełni nielegalna w świetle prawa, więc ze swojej strony mamy nadzieję, że sprawą zajęły się odpowiednie organy ścigania 🙂